فناوری اینترنت

طی 35 سال گذشته،اینترنت که در آغاز به عنوان یک شبکه ارتباطی محدود شروع به کار کرده بود،به سرعت به وسیله ای برای انتقال اطلاعات و تمایلات میان افراد جامعه تبدیل شد.

با افزایش سرعت رشد فیبرهای نوری،تعداد کاربران استفاده از اینترنت از 500 نفر در سال 1983،به 19 میلیون و 540 هزار نفر در سال 1997 رسید و در حال حاضر،میلیون ها انسان در کشورهای مختلف از این شبکه جهانی استفاده می کنند.در این میان،خانواده ها نیز در موارد بسیاری از اینترنت سود می برند،از جمله:جمع آوری مطالب،پیشرفت مهارتهای نوشتاری از طریق منابع علمی اینترنت(خبرها،اسناد،عکس ها و آمار)،یادگیری بازی ها یا ارتباط مستقیم با کارشناسان یا همسالان خود،فناوری و مهارتهای تحقیق با استفاده از ابزارهای اینترنتی گوناگون،دیدار مکان ها یا شرکت در وقایعی که گاهی به علت فاصله یا دیگر مشکلات،غیر قابل دسترس هستند و...

آن چه در این میان مهم می نماید،رشد بی سابقه استفاده نوجوانان از این وسیله ارتباطی است تا آنجا که باید گفت کودکان و نوجوانان به ویژه به علت استفاده بی رویه از اینترنت در مخاطره هستند.استفاده های نابجا و طولانی مدت از اینترنت همچون حضور مستمر در گیم نت ها،آنها را در معرض خطراتی قرار می دهد که شاید جبران آن امکان پذیر نباشد.

گردش در اینترنت به جای درگیر شدن با آن

اگر بخواهیم به طور خلاصه سخن بگوییم،باید اشاره کنیم که خانواده ها برای کمک به فرزندانشان در مقابل اینترنت،دو نقش مهم و حیاتی بر عهده دارند؛یکی((حمایت در مقابل خطرات))است که برای دستیابی به این هدف،باید علاوه ب ایجاد برخی محدودیت ها و نظارت مستقیم و غیر مستقیم در استفاده سالم فرزندان از اینترنت،خود نیز به اهمیت محدود کردن دستیابی فرزندان به بعضی سایت ها و شبکه ها آگاهی یابند.

و دوم،ضرورت ایجاد تعادل میان استفاده از رایانه و بازی های رایانه ای با دیگر تفریحات و فعالیت های مورد نیاز فرزندان است که باید با ظرافت و هنرمندانه انجام شود.

در این بخش ،خانواده ها باید بتوانند فرزندان را به سمت فعالیت های مثبت هدایت کنند.

این امر با الگو سازی از مفاهیم و استفاده خلاقانه از منابع مثبت موجود و در اختیار گذاشتن تجربیات خویش و همچنین استفاده گروهی (مثلاً اعضای خانواده با هم)از اینترنت دست یافتنی است.

آگاهی؛کلید موثر بودن

والدینی که با فرزندان خود ارتباط صمیمی و نزدیک دارند،به عنوان یک راهنما و شریک،باید با افزایش آگاهی کودکان در یادگیری،خوشی،لذت و امنیت در اینترنت باشند.

از آن جا که شبکه ها مرتباً گسترش می یابند و تغییر می کنند،بزرگترها باید همواره اطلاعات خود را به روز کنند و در صورت امکان سایت ها را مورد بازبینی قرار دهند تا بتوانند همزمان با گسترش فناوری،نیازهای کودکان را پاسخ دهند.

در واقع حمایت در مقابل خطرات و قرار دادن محدودیت برای استفاده بجا از اینترنت یک اصل است؛

برای این امر باید:

-به هر یک از فرزندان خود به طور ساده و روشن قوانین استفاده از اینترنت را توضیح دهید.

-مشخص کنید فرزندان تان از کدام یک از برنامه ها و بازی ها می توانند استفاده کنند و از کدام یک نه.

-برای آنان زمان وصل بودن به اینترنت و بازی را مشخص کنید.

-از آنان بخواهید هرگز اطلاعات شخصی اعم از نام،آدرس،شماره تلفن،نام مدرسه،واژه عبور و عکس خود را هنگام بازی برای افراد غریبه نفرستند.

-در دفعات اول که فرزندانتان از اینترنت و بازی های آن استفاده می کنند،همراه آنها باشید.

-هنگامی که از فرزندان تان بعد از بازی های رایانه ای یا استفاده از اینترنت خشونتی سر زد،قوانین را سخت تر کنید.

-از سایت های کمک کننده در کاهش خشونت کمک بگیرید.

-از خدمات بلوکه کردن بازی های نامناسب استفاده کنید.

-محصولات قابل استفاده دیگر را جایگزین موارد وقتگیر و بی مصرف کنید.

سعی کنید افزون بر موارد فوق،برای هر گروه سنی،مطالب و بازی های مربوط به آن گروه سنی را بیابید و بقیه موارد را از دسترس آنها دور نگه دارید.

ممانعت از استفاده طولانی مدت

یک خطر همیشگی،زمان طولانی استفاده از اینترنت می باشد که متاسفانه در جامعه ما به صورت افراطی پدید آمده است و به نظر می رسد از راه های زیر بتوان تعادل ایجاد کرد:

-با کمک فرزندان و هم فکری آنان در استفاده علمی و تفریحی از اینترنت توازن ایجاد کنید.

-برنامه ریزی کنید چه زمانی برای اینترنت و چه زمانی ویژه فعالیت های دیگر باشد.

-با  استفاده از ورزش،زمانی را به فعالیت های فیزیکی اختصاص دهید و بر آن پافشاری کنید.

-خواندن،نوشتن و استفاده از داستان ها و مقاله های خواندنی،جایگزین بسیار خوبی است که نباید هرگز فراموش شود.

-به تعاملات اجتماعی توجه کنید و با دوستان خوب فرزندتان گروه هایی ایجاد کنید که از همدیگر یاد بگیرند.

-به پیشرفت های ذهنی آنها اهمیت دهید.از فرزندانتان بخواهید زمانی را به تفکر،یادگیری آداب و رسوم و کمک به دیگران اختصاص دهند.به طور مرتب با آنان گفت و گو کنید و حتی به آنان اجازه دهید به شما آموزش دهند.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: اینترنت موهبت یا مزاحمت


تاريخ : دوشنبه ٢٩ شهریور ۱۳۸٩ | ۸:٠٢ ‎ب.ظ | نویسنده : محمد | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.